Apakah perkara yang dilarang oleh Agama Islam?
Ustaz Abu Omar Idris bin Sulaiman hafizahumullah
(Disalin dari rakaman kuliah Riyadhus Salihin,
Kitab 17: Perkara-perkara yang dilarang, 01.11.2013)
بسم الله الرحمٰن الرحيم
Alhamdulillah kita dipertemukan sekali lagi pada malam ini
untuk meneruskan pengajian kita di dalam kitab Riyadhus Salihin karangan Imam
Al-Nawawi rahimahullah. Pada malam ini insyaAllah kita akan mulakan
dengan kitab yang baru di dalam kitab Riyadhus Salihin, iaitu kitab ke-17:
Perkara-Perkara yang Dilarang di dalam Agama.
Kalau kita lihat di dalam hukum hakam syariat, apabila
dikatakan larangan, ia perkara yang berlawanan dengan suruhan. Jadi yang
dimaksudkan dengan larangan adalah supaya jangan dilakukan sesuatu itu.
Kebiasaannya dalam nas-nas Syarak digunakan perkataan لا yang membawa maksud ‘jangan’, atau perkataan
seperti إياكَ yang bererti
‘jangan sekali-kali engkau’, jauhilah, dan yang semisalnya.
Maka apa juga larangan di dalam Syarak ataupun di dalam
nas-nas Al-Quran dan Sunnah secara prinsipnya atau secara umumnya ia membawa
maksud haram, kecuali sekiranya adanya pengkhususan ataupun adanya nas-nas lain
yang memalingkan maksud haram itu kepada maksud makruh.
Sebelum masuk ke dalam bab-bab di dalam kitab ini, bolehlah
kita sebutkan sedikit Muqaddimah yang disebutkan oleh anak murid kepada Syeikh
Al-Albani rahimahullah, iaitu Syeikh Salim bin ‘Eid Al-Hilali di
dalam kitab Syarahnya bagi kitab Riyadhus Salihin. Dia menyebutkan beberapa
perincian berkenaan hukum larangan di dalam agama. Ini adalah kaedah di dalam
kita memahami suatu larangan di dalam agama.

KAEDAH PERTAMA
Kaedah pertama: Larangan di dalam agama membawa maksud
supaya ia dijauhi sepenuhnya. Ini seperti mana hadis Nabi sallallahu
‘alaihi wasallam,
إِذَا نَهَيْتُكُمْ عَنْ شَىْءٍ فَاجْتَنِبُوهُ،
وَإِذَا أَمَرْتُكُمْ بِشيء فَأْتُوا مِنْهُ
مَا اسْتَطَعْتُمْ
“Jika aku melarang kamu akan sesuatu, maka jauhilah ia. Dan
jika aku menyuruh kamu melakukan sesuatu, maka lakukanlah ia sedaya yang kamu
mampu.”
Maka ada perbezaan yang jelas di antara larangan dan
suruhan. Di dalam larangan, Rasulullah mengatakan hendaklah kamu jauhi.
Rasulullah tidak mengatakan ‘sedaya yang mampu’. Rasulullah tidak memberi
apa-apa pengecualian. Berbeza dalam suruhan, ia dikaitkan dengan keupayaan.
Maka itu maksud kita, dalam larangan ia hendaklah dijauhi.
Berbeza dalam suruhan, apa juga suruhan dalam agama, ia sentiasa dikaitkan
dengan kemampuan. Contoh yang jelas dalam larangan, misalnya larangan minum
arak. Kita dapati tidak ada kelonggaran sedikitpun, tidak ada pengecualian
sedikit pun. Kita dilarang minum arak sepenuhnya. Secara umumnya, tidak ada
situasi-situasi dalam keadaan biasa di mana kita dibolehkan minum arak.
Berbeza dalam suruhan, misalnya suruhan mengerjakan solat.
Secara prinsipnya bila mengerjakan solat fardhu, kita mengerjakan secara
berdiri. Tetapi syariat memberi kelonggaran dalam suruhan, di mana kewajipan
itu akan gugur sekiranya tidak mampu. Kalau tidak mampu berdiri, dibolehkan
untuk duduk, kalau tidak boleh duduk, dibolehkan untuk baring.
Apa sebab dibezakan antara suruhan dengan larangan? Kenapa
suruhan dikaitkan dengan kemampuan tetapi dalam larangan tidak diberikan
pengecualian? Ini kerana larangan secara umumnya tidak menuntut apa-apa
perbuatan. Sebaliknya ia lebih kepada jangan buat apa-apa. Jadi suruhan supaya
jangan buat apa-apa sebenarnya tidak ada yang lebih mudah daripada itu. Berbeza
dengan suruhan, ia tuntutan untuk kita melakukan sesuatu. Ini dari sudut
hikmah. Bila dikatakan hikmah, ia adalah dari sudut pengamatan/ijtihad para
ulama.
KAEDAH KEDUA
Kaedah kedua: Larangan adakalanya disebabkan oleh faktor
lain dan bukan kerana perbuatan itu sendiri. Perbuatan itu sendiri seolah-olah
tidak ada apa-apa, tetapi syariat melarangnya kerana faktor-faktor lain. Secara
ringkasnya ini dinamakan حرامٌ
لغيره (haram lighairihi).
Haram ada dua; haram lidzaatihi (haram secara zatnya) atau
haram lighairihi (haram kerana yang lain).
Jadi dalam perkara kedua ini, yang kita hendak tekankan
adalah haram jenis yang kedua. Adakalanya suatu perkara itu dilarang/diharamkan
kerana faktor yang lain. Dan ia masuk di dalam kaedah سَدُّ الذَّرِيعَة
(saddu al-dzari’ah) iaitu menutup pintu-pintu yang membawa kepada yang haram
(lidzatihi), atau langkah pencegahan. Haram lighairihi tujuannya
adalah untuk menutup pintu-pintu yang boleh membawa kepada haram
lidzatihi.
Contoh paling mudah adalah larangan zina. Allah kata, ولا تقربوا الزنا
“Dan jangan kamu dekati zina” (Surah Al-Israa: 32). Allah tidak kata, “Dan
jangan kamu melakukan zina”. Apa hikmah Allah mengatakan “Jangan kamu dekati
zina”? Jangan dekati zina lebih luas skopnya, berbeza dengan jangan kamu
lakukan zina iaitu persetubuhan haram.
Syariat Islam tidak sekadar melarang persetubuhan haram.
Tetapi lebih dari itu, segala pintu-pintu yang membawa kepada persetubuhan
haram itu juga adalah haram. Apa juga jalan-jalan atau sebab-sebab yang boleh
membawa kepada zina (haram lizatihi) maka ia adalah haram lighairihi.
PINTU-PINTU KEPADA ZINA
Apa pintu-pintu yang boleh membawa kepada zina? Seperti mana
kata-kata penyair arab;
نَظْرَةٌ
وَابْتسامٌ وَسَلَامٌ وَكَلَامٌ وَمَوْعِد
“Zina itu bermula dengan pandangan, senyuman, memberi salam,
percakapan, dan pertemuan.”
Ini muqaddimah-muqaddimah kepada zina, seperti mana dalam
hadis Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam,
كتب على ابن آدم
حظُّه من الزنا
أدرك ذلك لا محالةَ
: فالعينان تزنيان وزناهُما النظرُ
والأذنُ تزني وزناها السمعُ
واللسانُ يزني وزناه المنطقُ
واليدُ تزني وزناها البطشُ
والرجلُ تزني وزناها المشيُ
، والقلبُ يتمنى
ويشتهي والفرجُ يصدّقُ ذلك
أو يكذبُه
“Telah termaktub atas anak Adam bahagiannya dari zina. Dia
akan mendapatkannya dan tidak ada jalan lari. Kedua mata berzina dan zinanya
adalah melihat, telinga berzina dan zinanya adalah mendengar, lidah berzina dan
zinanya adalah percakapan, tangan berzina dan zinanya adalah menyentuh, kaki
berzina dan zinanya adalah berjalan, hati berkeinginan dan bersyahwat, dan
kemaluan itu akan membenarkan semua itu atau mendustakannya.”
Syarak tetap melarang segala jalan-jalan yang membawa
kepadanya mengenangkan betapa bahayanya perbuatan haram lidzatihi itu.
BEZA HARAM LIDZATIHI & HARAM LIGHAIRIHI
Haram lidzatihi tidak ada apa pun pengecualian seperti mana
prinsip yang kita sebutkan tadi. Berbeza dengan haram lighairihi, dalam
keadaan-keadaan tertentu ada pengecualian. Contohnya di antara muqaddimah zina
adalah melihat. Maka kita dilarang melihat perempuan ajnabi, bahkan kita
disuruh supaya,
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ
“Katakanlah kepada lelaki-lelaki yang beriman supaya mereka
menundukkan pandangan mereka” (Surah Al-Nur, 24: 30)
Tetapi dalam keadaan tertentu, dibolehkan pandangan itu.
Bila nak merisik, kita disuruh supaya melihat perempuan yang kita ingin nikahi,
sedangkan hukum asalnya tidak boleh tengok perempuan. Tetapi dalam keadaan ini,
kita disuruh tengok perempuan.
Sekiranya pandangan itu pandangan yang tidak diundang, ia
membawa kepada yang haram. Berbeza dengan merisik, ia membawa tujuan yang murni
di sebaliknya, iaitu hendak kahwin, bertentangan sama sekali dengan zina.
Kerana itu ia dibolehkan.
KAEDAH KETIGA
Kaedah ketiga: Larangan akan membuatkan kesemua bahagian
yang haram itu juga dilarang. Apabila ada larangan pada sesuatu, ia bererti
bahawa kesemua bahagiannya adalah haram. Contoh yang boleh kita beri adalah
arak (khamr). Apabila ada larangan minum arak, maka ia merangkumi semua jenis
dan kuantiti arak. Tidak ada istilah sikit atau banyak, mabuk atau tidak.
Begitu juga dengan riba. Apabila ada larangan riba, walaupun
1% ia tetap haram. Kerana itu penting untuk kita faham kaedah-kaedah ini. Kalau
masing-masing ikut logik, semuanya akan jadi celaru. Kerana itu kita kena
sentiasa kembali kepada panduan Syarak.
KAEDAH KEEMPAT
Kaedah keempat: Adakalanya dalam firman Allah, sabda
Rasulullah, dan perkataan para salaf, digunakan perkataan makruh bagi
menunjukkan sesuatu yang haram. Bahkan dalam nas Al-Quran, ada digunakan
perkataan makruh dalam surah Al-Israa ayat yang ke-38, di mana Allah
menyebutkan perkara-perkara yang haram (dalam ayat-ayat sebelumnya), lalu di
hujung ayatnya Allah berkata, sesungguhnya itu semuanya di sisi Allah makruh.
Sedangkan perkara-perkara yang disebutkan sebelum itu jelas pengharamannya
berdasarkan nas-nas yang lain. Tetapi Allah menggunakan istilah makruh.
Itu yang perlu kita faham, adakalanya perkara-perkara yang
haram disebut makruh. Di sini kita perlu bezakan antara makna makruh dengan
ertikata haram atau makna dengan ertikata makruh (yang tidak sampai haram).
Kerana istilah makruh adalah istilah baru yang diwujudkan oleh ulama yang
datang kemudian. Maka perlu diraikan penggunaannya. Ini yang banyak
mendatangkan kekeliruan, kepada orang-orang yang datang kemudian apabila mereka
membaca kata-kata generasi salaf dulu.
Contohnya Imam Al-Syafi’i atau Imam Ahmad, adakalanya dalam
perkara hukum hakam mereka kata, ‘Dan perkara ini aku melihat hukumnya makruh’.
Maka orang memahaminya dengan menurut istilah usul fiqh (istilah ulama yang
datang kemudian). Sedangkan bila diselidik maksud Imam ini, yang dimaksudkan
adalah haram, bukan makruh seperti yang kita faham. Jadi perlu kita
berhati-hati.
KAEDAH KELIMA
Kaedah kelima: Tidaklah apa juga larangan dalam agama
melainkan ada maslahah di sebaliknya, dan tidaklah larangan itu dicerobohi
melainkan kemudaratan yang akan menimpa. Apabila Syarak melarang sesuatu,
tidaklah melainkan kerana ada kebaikan di sebaliknya, walaupun barangkali pada
zahirnya perkara yang dilarang itu ada manfaatnya.
Contohnya arak. Arak ada kebaikan. Dalam Al-Quran sendiri
mengatakan,
يَسْأَلُونَكَ
عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ ۖ
قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ
وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ
مِنْ نَفْعِهِمَا
“Mereka bertanya kepadamu tentang arak dan judi. Katakanlah,
‘Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia,
tetapi dosanya lebih besar dari manfaatnya.” (Surah Al-Baqarah :219)
Contoh lain adalah Riba. Subhanallah, apa yang orang Yahudi
dulu kata, yang disebut dalam Al-Quran,
قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ
الرِّبَا
“Mereka berkata, sesungguhnya jual beli itu seperti
riba.” (Surah Al-Baqarah: 275)
Lalu Allah menyanggah perkataan mereka dengan berkata,
وَأَحَلَّ
اللّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا
“Dan Allah menghalalkan jual beli dan mengharamkan
riba.” (Surah Al-Baqarah: 275)
Jual beli lain, riba lain. Jual beli halal, riba haram. Ia
tidak sama. Ia berlainan. Tetapi subhanallah, pada zaman sekarang, apa yang
didakwa oleh orang Yahudi dulu sejak sebelum zaman Nabi Muhammad lagi
seolah-olah telah dipraktikkan sepenuhnya. Carilah mana-mana bank yang beri
pinjaman tanpa riba. Atau yang berjual beli ansuran tanpa riba. Ada? Contoh
mudah, beli kereta. Harga tunai 10 ribu. Harga ansuran 15 ribu. Apa pasal?
Kerana servis ansuran, dan inilah riba.
Ini keadaan yang berlaku pada zaman sekarang. Mereka melihat
bahawa riba itu adalah jual beli, jual beli itu adalah riba. Riba ini
menguntungkan, riba ini menggerakkan ekonomi. Tanpa riba, mereka tidak boleh
bayangkan macam mana bank itu boleh berfungsi tanpa riba. Cadangkanlah
sekarang, ‘saya nak cadangkan supaya bank-bank tidak praktikkan riba’. Orang
akan kata apa?
Sedangkan kalau kita selidik, sekiranya sistem perniagaan
itu dijalankan tanpa riba, bagaimana rancaknya pembangunan akan jadi. Berbeza
kalau riba, akan merosakkan. Tetapi piawaian manusia sudah tunggang terbalik,
dia tidak nampak. Yang dia nampak, riba bagus, kalau tidak riba rugi.
Jadi kita kena percaya bahawa suatu itu dilarang adalah
kerana ia merosakkan. Maka ia dilarang bertujuan untuk menyelamatkan kita.
LARANGAN MELAWAN PEMERINTAH
Satu contoh, iaitu larangan melawan pemerintah, larangan
membuka aib pemerintah, larangan mengkritik pemerintah secara terbuka. Ramai
umat Islam susah nak faham. Mereka kata kenapa? Bukankah ini amar ma’ruf nahi
munkar, kita ingin memperbaiki negara, kalau kita tidak bongkar
kerosakan-kerosakan, korupsi, negara kita akan musnah.
Tapi kita perlu sentiasa kembali kepada Syarak. Tidaklah ada
larangan melainkan ada maslahah besar di sebaliknya. Kalau larangan ini
dicerobohi, ia akan membawa mudarat walaupun secara zahirnya seolah-olah ada
manfaat.
Apabila kita lihat pembangkang mengkritik, mereka kata
tujuannya untuk menambah baik negara. Kalau tidak kritik, kerajaan akan terus
rosak. Yang dimaksudkan di sini adalah kritik secara terbuka, sedangkan kita
memang tegaskan perlunya ada nasihat, perlu ada amar makruf dengan pemerintah,
tetapi ada caranya iaitu secara tertutup. Tetapi mereka katakan apa yang mereka
lakukan itu untuk menambah baik, check and balance, buktinya kita kritik
tentang tol, kerajaan sudah tutup beberapa tol. Ini semua hasil usaha
pembangkang. Bukankah elok?
Kita kata tidak. Ini adalah syubhat, tipu muslihat iblis.
Macam iblis apabila menyuruh Nabi Adam makan buah larangan,
وَقَاسَمَهُمَا
إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ.
فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ
“Dan dia bersumpah kepada keduanya, ‘Sesungguhnya aku
termasuk orang yang memberi nasihat kepada kamu berdua,’ maka ia memujuk
keduanya dengan tipu daya.” (Surah Al-A’raf: 20-22)
Iblis bersumpah bahawa dia hendak menasihati Adam,
mengatakan bahawa dia dilarang makan buah itu supaya tidak kekal di dalam
Syurga, kalau dia makan, dia akan kekal di Syurga. Tertanya sebaliknya, apabila
Nabi Adam memakan buah itu, Allah menghukum Nabi Adam dengan dikeluarkan dari
Syurga.
Jadi kita kena faham, walaupun mereka kata mereka nak check
and balance, tetapi apabila Syariat Islam melarang mengkritik pemerintah secara
terbuka, ia kerana keburukan yang lebih besar yang akan berlaku. Kita tak
nafikan ada kebaikan, tetapi keburukannya lebih besar. Barangkali perbuatan mengkritik
secara terang dan terbuka ada kebaikan, tetapi kita kena beriman bahawa
keburukannya lebih besar.
Akhirnya, perbuatan mengkritik itu sedikit sebanyak
implikasinya akan membuat masyarakat benci kepada pemerintah. Apabila rakyat
benci, mereka tidak akan taat lagi kepada pemerintah. Apabila rakyat tidak taat
lagi kepada pemerintah, jelas akan timbul kekacauan, tidak ada ketenteraman.
Apabila tidak tenteram, apa juga maslahat yang ingin dicari tidak akan dapat.
Kerana apabila negara itu sudah huru hara, apabila sudah berlaku perbalahan
apatah lagi tumpah darah, jangan diharap lagi maslahah di sebalik negara yang
sudah kacau. Seperti di negara-negara lain yang boleh kita lihat pada hari ini.
KAEDAH KEENAM
Kaedah keenam: Larangan membawa maksud bahawa perbuatan itu
kalau dilakukan juga, ia terbatal (tidak diterima). Contoh, larangan jual beli
selepas azan. Kalau berlaku juga jual beli, jual beli itu terbatal, tidak sah.
Banyak berlaku di tepi masjid, azan sudah dikumandangkan, tetapi orang masih
berjual beli. Transaksi itu tidak sah.
Contoh lain, larangan puasa pada hari raya. Puasa itu tidak
diterima. Maka kalau orang itu berpuasa pada hari yang dilarang, dia berdosa
bahkan dia kena berbuka.
Sumber: https://peribadirasulullah.wordpress.com/2014/12/10/20-amalan-yang-meningkatkan-iman-kita-kepada-allah-swt/
Ulasan
Catat Ulasan